donderdag 6 november 2014

Waarom schrijf ik een blog?


Je kunt denken dat iemand een blog schrijft omdat hij reden heeft om aan te nemen dat hij iets te melden heeft. Het motief wordt dan afgeleid uit het (gewenste) effect. In een blog hopen mensen iets te lezen dat interessant is. Dus, zo is de gedachte, schrijven bloggers om iets interessants te delen. Waaraan zou je anders een motief kunnen aflezen dan aan het effect waar het motief de bron van is? We hebben inderdaad geen andere weg. We kennen het motief alleen in waar het zich aan ons toont. Maar we moeten goed kijken wat alle daadwerkelijke en alle mogelijke effecten zijn. Ik kan iets anders hebben willen bereiken dan wat daadwerkelijk gebeurd is. Er kan een niet bedoeld effect zijn opgetreden. Motieven kunnen zich verschuilen achter effecten. Ik moet eerlijk bekennen dat dit in mijn geval ook zo is. Ik vind ook dat ik mee moet doen met het bloggende deel van de natie. Op de één of andere manier vind ik dat ik het ook zou moeten kunnen. Dat als zij interessant zijn, ik dat ook ben, en dat soort egogerelateerde motieven.Is het blog daarom minder interessant? Oordeelt u zelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten